Klik Klik Klik !!

Monday 23 June 2014

Bento a.k.a Bekal

Hai hello semua..!!
Harini nak cerita sikit ttg bento ataupun dikenali sbg bekal...
Selepas pindah ke rumah baru saya jadi aktif memasak maybe sbb mood kitchen baru..hihhi
yea sblm ni duk rumah sewa mak sy yg akan masak selalu
saya ada juga masak tapi xlah selalu...

Tapi kat rumah baru i kembali memasak saja nak bagi mak sy rehat...
Bila start masak hubby pun teringin nak bawak bekal ke ofis..
Lagilah saya suka...
So kami decide untuk hentikan makan di luar & bawak bento je ke ofis..
Hubby sy nie siap suruh sy masak breakfast & lunch sekaligus..
Mmg syok masak tapi letih xyah nak kata...hahaha
Tapi hati berbunga riang bila tgk tuppaware dia kosong bila balik rumah..
So mmg bertekad nak masak je selepas ni...
Kadang saya masak, kadang saya perhangat je lauk lebih semalam...
Jahat x??? hihi
xjahat tapi xmahu membazir je

sekarang layan je gambar2 bekal kami..

 Yang ni lauk simple je!!

 Yang ni bekal hubby kerja hari Sabtu
Nasi Goreng Sotong + Telur Mata + Sambal Ikan Bilis 

 Yang ni breakfast Burger Salut Telur yang simple...

 Breakfast :- Bihun Goreng
Lunch :- Nasi putih+ Bayam Tumis air + Sambal Ikan Bilis

 Bento saya selepas start diet..hihi
Xambil nasi langsung dan just makan buah & sayur2 je
Yang ni Peria Goreng Telur + Tempe
Berjaya juga untuk kurangkan 3kg selepas bawak bekal sendiri tanpa nasi
Belum capai target lagi tapi still berusaha utk kurangkan...


 Hubby = Mee grg & Nasi Putih+Kuah Dhal+Ayam grg Rempah +Sawi goreng
Bento Saya = Mee Goreng + Sup Ayam

itu je bekal yang super duper simple 
Harap saya kuat semangat untuk teruskan memasak...hihi
 


4 comments:

mummy_ayu said...

wah..rajinnya..caiyok caiyok!!

Julia Johari said...

rajin sangat mally ni, kak julia yang malu ngan mally...wah dah masuk rumah baru ye...tahniah mally and family...seronok tgk mally rajin masak2...sedap nampak tu mally...nak satu bento boleh heheh

Zaza Abdul Latif said...

chayokkkk.. bagus masak sendiri plus kebersihan terjamin.. :)

lieyalatif said...

yeay!!! tahniah mally...berkat dapur baru yeak....bagus2...byk jimat kan bile berbento ni...yg penting makanan terjamin sihat nyer...teruskan berbento tau...jgn rase malas sekali nanti terusan rase malas tu....